center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Intermezzo: a Nyilvánosság Klub esete a UPC-vel és a komolyzenével
Tallián Miklós, www.hirszerzo.hu, 2007. április 6.

A tiltakozók közt sokan vannak, akiket közvetlen felelősség terhel a mostani állapotokért, ugyan, ne kenjék már saját sarukat másra. Még akkor sem, ha az a más épp a nem túl szimpatikus UPC.
 

Come gather ’round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You’ll be drenched to the bone.
If your time to you
Is worth savin’
Then you better start swimmin’
Or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’.
(Bob Dylan)
 
A hír: a UPC kábeltévé-szolgáltató (egyes értesülések szerint nem is egészen magától, hanem felsőbb érdekeknek engedelmeskedve) eltávolította műsorkínálatából a Mezzo nevű, elsősorban jazzt és komolyzenét adó csatornát.
 
A magyar értelmiség reakciója: aláírásgyűjtés, petíció, követelés, megtámogatva a Nyilvánosság Klubtól. A kezdeményező ezúttal ráadásul nem a megszokott tiltakozzunkellene-banda, nem. Számos komoly, valóban okos (és emiatt aztán csalódást okozó) név is van a listán. Többszörösen tragikus.
 
Először. A petíciózás nem old meg semmit, hiába sikerült az előfizetők preferenciáit tükröző felmérések és a nézettségi adatok ellenére visszapasszírozni az adót a műsorba. Hogy pontos legyek, a UPC közleménye szerint a csatornacseréhez a „tudományos alapossággal elvégzett nézői felmérések és rendelkezésre álló egyéb statisztikai adatok … nem biztosíthatnak tökéletes, objektív fogódzókat”. Értsd: szolgáljuk ki a nagytekintélyű értelmiséget, jobb a békesség.
 
De vajon ment-e ezzel valamire a magyar zenekultúra? Dehogy – a Mezzot nézű szűk réteg jól járt a másra kíváncsi, hasonló méretű vagy nagyobb közönség rovására, az aláírók pedig nyugodtabban alszanak.
 
Látszatmegoldás, mondom annak ellenére, hogy a zenével (részemről értendő alatta az, amit komolyzenének szokás hívni, a többi legfeljebb rossz vicc) és általában a hangzó környezettel szemben az aláírók nagy részénél sokkal szigorúbb követelményeket támasztok. Sőt, némelyikük zenélésnek nevezett tevékenysége ellen legszívesebben magam is aláírásgyűjtést indítanék, ha nem volnék olyan megveszekedettül demokrata.
 
De mivel borzasztóan demokrata vagyok, elismerem, petíciózni szabad. Csak épp értelmetlen.
 
Nem oldja meg az alapvető gondokat: hogy a hazai zenei élet számos képviselője még a 80-as évek politikai hangulatában él és az akkori korszellemnek megfelelő színvonalon alkot; hogy a hazai szerzők és előadók szinte teljesen elvesztették a kapcsolatot az amúgy is öregedőben és fogyóban lévő közönséggel; hogy a potenciális hallgatóság következő generációi valójában egy fillért nem szándékoznak hangversenyre vagy operára fordítani; hogy a piacot telítették a megkérdőjelezhető minőségű meg a nyilvánvalóan ócska produkciók; hogy az eladható termékeket elkótyavetyélik, mert egyszerűen fel sem merül a legalábbis nullszaldós eredmény ötlete; hogy az erőforrásokat elképesztő módon pazarolják, például mulatóssal töltik meg Európa egyik legjobb hangversenytermét; hogy a tömegek zenei ízlésének finomítására kidolgozott programok és módszerek eleve kudarcra voltak ítélve; hogy a zeneoktató szakemberek felkészültségére igen sokszor a botrányos a legenyhébb jelző; hogy az innováció kimerül a popzene oktatásba való beemelésének különböző verzióit taglaló mérhetetlenül ostoba ötleteken való polemizálásban; hogy az újdonságot hozó, de nem elkurvulós, fejenállás közben Vangelist hegedülős, minőségi ötleteket a szakma kéjes örömmel veti el; hogy a marketingben és közönségkapcsolatokban használható korszerű technológiák évtizedes késéssel kerülnek elő stb. Sorolhatnám.
 
Hát, ébresztő. Ha csak a bajok tömör felsorolása ennyi, mit gondolnak, elegendő visszakapni a Mezzót, és egy csapásra minden megoldódik? Hogy erről a sok förtelemről mind a UPC tehet, és a magyar értelmiségi elitnek ebben semmi felelőssége nincs? Hogy ez a sok csontváz nem évtizedek óta halmozódik a gardróbban, hanem a Mezzo tervezett megszüntetésével mintegy varázsütésre került oda? Ugyan.
 
Persze – nincs kollektív bűnösség. A most tiltakozók közt is sokan vannak, akik átláthatják a valós helyzetet, és az őket vezérlő jó szándékot sem kérdőjelezem meg. De sokan vannak köztük olyanok (zenészek és egyebek) is, akiket közvetlen felelősség terhel a mostani állapotokért, ugyan, ne kenjék már saját sarukat másra. Még akkor sem, ha az a más épp a nem túl szimpatikus UPC.
 
Más kulturális szakmák felébredtek, és a rendszerváltás megterhelései után magukra találva rendszeresen nagy szakmai és közönségsikereket érnek el. Miközben munkakörülményeik nem jobbak, mint bárkié. Nem akarok senkit kiragadni, igazságtalan volna a többiekkel szemben, mindenki tud példát. És mivel a kultúrára sem fog soha végtelen mennyiségű pénz jutni, nem ártana elgondolkodni: ki pályázik bármilyen (állami avagy magán) forrásokra nagyobb eséllyel, a küldetését sikeresen teljesítő intézmény vagy egy talajt vesztett szakma?
 
Másodszor tragikus a Nyilvánosság Klub bekapcsolódása. Számos olyan ügy van, amelynél elkelne egy fajsúlyos szervezet tiltakozása. Az például egészen biztosan nem tesz jót a nyilvánosságnak, ha egy kábeltévé-szolgáltató nem azért válik egyedüli szereplővé a piacon, mert ő nyújtja a legjobb szolgáltatást, hanem azért, mert tiszta véletlenségből egy területen / egy háztömbben csak egy madzag fektethető le.
 
És az is elég ártalmas, ha egy elvileg független piaci szolgáltató mindenféle felsőbb erők hatására rendezi be kínálatát, nem pedig a közönségigényeknek megfelelően. Felsőbb hatalmak alatt persze nem valami transzcendentálist kell érteni, csak egy olyan hivatalos szervet, ami az egyes szolgáltatás-csomagokon belüli csatornakiosztásba elvileg csak korlátozottan szólhat bele, gyakorlatilag azonban minden műsorszolgáltató életét meg tudja nehezíteni.
 
Az ORTT-ről van szó főleg, for the record. Szűcs László, a UPC kommunikációs igazgatója szerint ugyanis "komoly a nyomás a hatóságok részéről, hogy úgymond ne packázzunk az új csatornákkal". A UPC a Gazdasági Versenyhivatalt emlegette még, ám ők legfeljebb csak ajánlásokat fogalmazhatnak meg azzal kapcsolatban: a szolgáltatónak meg kell-e kérdeznie az előfizetőket egy-egy változtatás előtt, ezt pedig a UPC a szakmában elfogadott módon megtette. Abba a GVH-nak nincs beleszólása, hogy melyik csatornát kell közvetíteni, melyiket nem.
 
De a Nyilvánosság Klub nem ezek miatt szólalt meg, hanem egy egyszerű tartalmi vitában (Mezzo vs. AXN) fogta az egyik fél pártját. Ehhez persze joga van, csak nem vág profilba, és felveti a kérdést: vajon képesek-e ezután hitelesen kiállni, és azt mondani, őket nem a tartalom, hanem kizárólag a játékszabályok tisztasága érdekli?

Tallián Miklós

Intermezzo: a Nyilvánosság Klub esete a UPC-vel és a komolyzenével, www.hirszerzo.hu, 2007. április 6.